torsdag 21 maj 2015

Chili Con Sloopy Joe - Recept

Detta får bli min variant på en Sloopy Joe
Den serveras normalt bara med en köttfärsröra



Chili Con Sloopy Joe
2 msk            Rapsolja
250 g             Köttfärs
1 st                Gul lök, grovhackad
3 st                Vitlöksklyftor, finhackade
1 burk           Tomatkross
1 burk           Heinz vita bönor i tomatsås
1 burk           Stora vita bönor (Smörbönor)
1 burk           Kidneybönor
2 st                Köttuljongtärning
1 st                Röd paprika, i småbitar
1 st                Röd chili, urkärnad & finhack
4 msk            Chilipowder
2 tsk              Mald spiskummin
                      Salt och svartpeppar
                      Hamburgerbröd valfri storlek






Första fotovändan började så här
Men så insåg jag att jag glömt något viktigt

BACON
Hetta upp rapsoljan gärna med en klick smör
Fräs köttfärs och lök,
Tillsätt vitlök och låt den fräsa med utan att brännas
Tillsätt tomatskross, bönorna, köttbuljongtärningar, 
paprikan, chili, chilipowder, spiskummin


Låt puttra under lock på svag värme i ca 30 min
-------------------------------
Medan det sjuder så förbered en ugnsplåt med 
Hamburgerbröd med Ost & Bacon
Kör bröden 6 min 200 grader ta ut dom och låt bacon gå 4 min till
-------------------------------
Åter till chilin
Smaka av med salt, svartpeppar och mer chilipulver om det behövs
Låt sjuda 3-5 min

Servera på hamburgerbröd av valfri storlek.

Jag valde ost, sallad, rödlök, aioli och bacon som tillbehör



Du väljer vad du vill ha på