lördag 30 maj 2015

Parisare - Vad är det - Inspiration

Parisare - Vad är det
Det är inte alldeles glasklart har jag lärt mig


Vad? Parisare är en grillad centimetertjock falukorvsskiva som serveras mellan hamburgerbröd, vanligtvis tillsammans med hackad gurka, sallad samt senap och ketchup. Den är poppis i norra delarna av Sverige.
Foto:Sibylla
Favoritfakta: Tore Strandh från Umeå brukar kallas ”Parisarens pappa”. När han i mitten av 1950-talet tog över matförsäljningen på Barnens Dag komponerade Tore och hans bror Parisaren, efter att ha hämtat inspiration från en rätt med namnet Nattparisare som brukade serveras på flyget mellan Stockholm och Paris i början av 50-talet. Parisaren har sedan dess blivit kungen av alla korvar i Norrland. Lite kuriosa är att den från början bara kostade en krona styck!


Jag jobbade i ett Sibylla kök sommaren 1981
Så jag har flippat ett par parisare

Ikväll gjorde jag en på mitt sätt

I grillpanna grillade Bröd och Parisare
Bröd, Sallad, Hamburgerdressing och Rå lök i botten
Grillad Parisare
Toppad med Senap, Gurkmajonäs och ett Bröd