fredag 29 maj 2015

Sambalmarinerade Revben Low & Slow i pottan - Recept


Sambalmarinerade Revben Low & Slow - Crock-Pot varianten

Jag har omarbetat receptet på marinaden en aning eftersom jag har lite planer för den sedan

Men här hittar ni orginalet
Tack Therese




1,2 kg tjocka revben av gris.
1 dl               olivolja
2 msk           balsamvinäger
3 st                vitlöksklyftor finrivna
2 msk           tomatpuré
1 msk           soja
1 msk           sambal oelek
1½ msk        flytande honung
1 tsk              nymald svartpeppar
2 msk           kalvfond konc

Blanda alla ingredienser till marinaden i en liten skål.
Lägg köttet i dubbla plastpåsar och häll över marinaden.
Knyt ihop påsarna och låt marinera i kylskåpet i minst 1 timma (gärna längre).

Smörj pottan med olja
Lägg ned revben inkl marinad (ev lite buljong)
Kör på låg effekt 4½ tim
Plocka upp revbenen med en tång så att du lämnar vätskan kvar - jag ska snart tala om vad det blir

Glace
3 msk           honung
3 msk           heinz chilisause
1 msk           slotts orgnal senap
3 msk           mörk sirap
1 msk           balsamvinäger
2 tsk              ingefärapulver
1 krm            salt
1 msk           mango chutney
Röres slätt


Lägg revbenen på en ugnsplåt och pensla dom rejält med glacen

Kör i 225 graders ugn 10 - 13 min så du får fin färg - ta ut ur ugn - njut

Detta är dom godaste revben jag ätit på många år
Så detta kommer att bli mitt standardrecept



Marinaden + vätskan från revbenen hade jag tänk göra sås på, men eftersom det var så mycket olja i den så valde jag att sila av den - kyler den - imorgon tar jag bort topplagret som består av fett och kastar det - resten fryser jag in för att ha som buljong till en gryta framöver

DAGENS MIDDAG

Sambalmarinerade Revben Low & Slow på Toast Hamburgerdressing, Sallad, Salsa, Tomat