onsdag 27 maj 2015

Tjälknöl 3 olika Recept


Det finns många sätt att tillaga mat på
Idag bjuder jag på 3 recept på
Tjälknöl / Tjälknul


Tjälknöl på skinkstek
Rödvin & rosépepparsky
Sallad

Jag börjar med den variant jag för det mesta använder

Så här gör jag:
Tar en karréstek ur frysen, spolar lite varmt vatten på den, tar bort plasten
sköljer  av den så kryddorna fastnar - klappar på rejält med salt och grovmalen svartpeppar, ibland häller jag lite honung eller sweet chili på den innan kryddorna

Läger steken i en ugnsäkerform med rapsolja i botten, tillsätter 1 dl vatten.
Sätter in i ugnen, startar den på ca 65 grader.

efter 6 timmar sätter ja i termometer - ställer in larmet på 69 grader, ökar värmen på ugnen till 90 grader. fyller på 1 dl vatten

När termometerlarmet piper tar jag ut steken, täcker den med folie och låter den vila ett par timmar.


Skyn från steken brukar jag ta som bas till såsen - tänk på att den kan vara väldigt salt.

-----------------------------------------

Det här receptet var till viss del ett experiment

Tjälknul 
Kl 02,30 ett stycke fryst nätad fransyska stoppas in i ugnen på 60 grader

Penslad med 2 msk Dijondressing och massor av grillkrydda på det

Recept Dijondressing
2 msk     dijonsenap
1 msk     vitvinsvinäger
½            vitlöksklyfta - riven
3 msk     rapsolja
Blandas väl
Smaka av med lite salt & vitpeppar




03,15 - första delen av blogginlägget klart

Kl 21,45 - 19 tim 15 minuter senare - tog jag knulen ur ugnen,
Penslade den med sky och lite flytande margarin


Höjde värmen till 225 g - Körde in den 15 min ytterligare
Lät den vila - stoppade in den i kylen till dagen därpå

Tjälknul med Gräddstuvad Blandsvamp
Stekt potatis
Svartvinbärsgelé
-----------------------------------------

Detta är rätt nära ett riktigt orginalrecept

Tjälknöl på älg
Rödvinssky
Pommes Anna
Ingredienser 6-8 port.:
1 st         fryst älgknöl  ca 1 1/2 kg
Lag:
1 lit         vatten
1 dl         grovt salt
1 tsk       strösocker
1 tsk       krossad svartpeppar
2 st         lagerblad
2 st         färska timjankvistar
10 st       enbär, lätt krossade

Så här gör du:
Välj en knubbig stek. Lägg den fryst på galler i långpannan.

Sätt ugnen på 80-90 grader och sätt in steken på kvällen när det är läggdags.

Stick en köttermometer i knölen på morgonen, eller efter 6-7 timmar, då har köttet tinat.

Fortsätt steka tills köttet nått 75-80 graders innertemperatur, vilket kan ta 10-12 timmar. Ställ in tiden på en väckarklocka.

Koka upp vattnet med salt, socker och kryddor.

Lägg köttet i den heta lagen i en trång bunke. Sätt det att kallna. Det tar 5-6 timmar.

Ta upp köttet. Nu är det klart att skivas



-----------------------------------------