onsdag 8 juli 2015

Smörstekt & Mjölkstuvad Palt - Recept

Idag blev det rester - men inte vilka rester som helst
Paltrester

Har du inga paltrester så bjuder jag på ett paltrecept längst ned i detta inlägg.


Eftersom jag ville skämma bort mig själv så började jag med att:
Steka baconbitar knapriga - la på hushållspapper för att rinna av


 Satte en smörklick i stekpannan och stekte palten lätt gyllenbrun i kanterna
Tillsatte 1 dl gräddmjölk som fick koka in samtidigt som jag rörde sakta i pannan

Dagens middag

Smörstekt & Mjölkstuvad Palt
Krispigt Bacon
Lingonsylt och en Smörklick





Och här kommer Paltreceptet




Palt Pärlström Mitt Orginalrecept
1,2 kg potatis
5 dl kornmjöl
10-12 dl vetemjöl
1 msk salt
500 g rimmat sidfäsk

Starta stor gryta vatten (Minst 10 liter grytstorlek)


Mal sidfläsk i köttkvarn, ställ åt sidan

Skala potatisen, kör genom köttkvarn,
Blanda mjöl och salt - spara lite vetemjöl för att kunna styra konsistens på palten
Blanda mjöl och potatis till en jämn smet

Dags att rulla palt
Jag brukar använda ett dl mått till smeten och en tsk till fläsket
ta smet i handen - gör en grop - lägg i fläsk - rulla ihop, släpp i kokande vatten.
Använd gärna en träslev så det inte stänker så mycket - rör om då och då.

Låt sjuda i ca 30-60 min

Servera med extrasaltat smör och lingonsylt