fredag 3 juli 2015

Pannbiff med löksås och potatis - Recept

Idag använder jag milda culinesse och mellanmjölk istället för grädde och smör pga min hälsa
 Jag försöker minska dom härdade fetterna.

Och det blir gott i alla fall

Idag var det dags för lite husmanskost
Med recept



Till biffarna:   
1,25 kg    Nötfärs 20% eller Blandfärs
1 st          Ägg
0,75         Grädde
0,5 dl       Potatismospulver
1 msk      Tomatpuré
2-3 tsk     Baskrydda
230 gr      Gul och rödlök
                Milda Culiness att steka i

Rör ihop ingedienserna - överarbeta inte smeten då blir den seg.

Löken finhackas (jag körde matberedare) och steks blank.
Rör ihop ingedienserna - överarbeta inte smeten - då blir den seg.

Dags att forma och steka biffarna

Jag tycker biffarna blir lagom stora om man använder ett dl mått (ca 90 g)
Stek i smör/olja på medelhög värme
3-4 min/sida

Kör klart i 175 graders ugn till 72 innertemp


Till Löksås:
1 st          Liten gul lök i grova bitar
2 msk      Milda Culinesse
2 tsk        Vetemjöl
2 dl          Mellanmjölk

När du startar potatiskokningen är det lämpligt att starta löksåsen

Ta din såspanna och lägg ned löken och milda culiness
låt sjuda på låg värme ca 10-15 min, utan att det bränns

Tillsätt mjölet fördelat över lökfräset, vispa ihop,
Tillsätt 1 dl mjölk, vispa ihop - Rör medan det tar ihop,
Tillsätt resten av mjölken och rör i ett till det blir en jämn sås
Nu kan du lämna såsen på plattan på mycket låg värme

Dagens Middag

Pannbiff med stekt lök och löksås
Kokt potatis
Lingonsylt och Snittgurka