söndag 28 juni 2015

Kockens MatjesFrestelse - Recept

Inte riktigt som en Jansson, 
Det är lite mer jobb, men ändå enkelt

Min favoritmatjes - inte för salt
Kockens MatjesFrestelse

1 st            gul lök, finstrimlad
25 g          smör
1 msk        rapsolja
500 g        potatis, skalad och tunnskivad
200 g        matjessill
2,5 dl        grädde
½- 1 dl      matjessky (vätskan sillen låg i)
1 tsk          svartpeppar

Strimla/tunnskiva löken (jag tog mandolinen)
Smält smör och rapsolja, låt löken ligga och karameliseras i minst 20 min,
Se upp så den inte bränns, den ska bara bli mjuk och söt
Tillsätt potatis, matjessill, grädde, sky och svartpeppar, rör om
Låt sjuda 5-7 minuter - Smaka av - häll över i gratängform


Här kan man välja mellan 2 alternativ

1.) Förbered i god tid gratängen genom att köra gratängen 15 min,
Ställ åt sidan och kyl
Ta fram 20 minuter före servering och kör ytterligare 20 min

2.) Kör gratängen klar - det tar ca 35 min +/-
Låt stå en stund innan servering


Jag tycker alt 1 är bättre, men kör alt 2 idag

Serverad med rödbetor och ett glas mjök

Mums