torsdag 4 juni 2015

Mör Högrev med rödvinsgräddsås - Recept

Detta går att göra i stekgryta i ugn - men kräver då mer passning

Receptet är rejält reviderat

lördag 26 november 2011 - Älskar högrev
Idag skulle jag prova det i min Crock-Pot
Dessutom skulle jag ju få matgäst ikväll..


Men försov mig rejält och fick inte igång grytan så tidigt som jag ville.
Fick mixtra lite med effekten - och det blev riktigt bra till slut.
Min matgäst är proppmätt...





Kryddsmör
30 g          rumstempererat smör
1 tsk          riven vitlök
1 tsk          timjan
1 nypa      salt
Blandas väl, kyls, skivas


Ingredienser: ca 5-6 port
1 kg           högrev i bit
1 st            rödlök skivad i ringar
1-2 st        köttbuljongtärningar
10 st          vitlöksklyftor hela, skalade
1,5-2 dl     rödvin (smaksak)
                  kryddsmör
3 dl            grädde

Gör så här:
1. Bryn köttet runtom
2. Lägg ned köttet i Crock-Poten och tillsätt alla ingredienser förutom grädden
3. Ställ värmen på låg och tiden på 7 timmar. kör
4. Tillsätt grädden, smaka av med salt, på med locket igen

5. Sista halvtimmen låter du grädden puttra med.

Högrev med Rödvinsgräddsås
Serverat med
Smörfräst Rödkål och Frittar