måndag 22 juni 2015

Rökig Portergryta - Recept

Ännu ett rejält reviderat inlägg från min gamla blogg
söndag 18 december 2011

Receptet är gjort för en Crock-Pot
Men det går att göra i gryta, men fodrar mycket mera passning

Portergryta a' la Crock-Pot
Jag älskar porterstek och jag älskar högrev och jag älskar långkok och jag...jaja, ni fattar....



Igår tog jag fram nödvändiga råvaror,

1 kg          högrev, grova bitar

Marinad:

5 dl           porter,
1 msk       smokey barbeque,
2 msk       hemmagjord svarvinbärsgelé,
1 msk       kryddpeppar, mortlad
1 st           gul lök, grovhackad
1 st           rödök, grovhackad
10 cm       purjolök, strimlad
Blanda ihop marinaden..

Lägg grytbitarna och marinaden i en skål. - Blanda
Täck över och ställde in i kylen över natten



Detta behövs oxå:
4 st           lagerblad
2 tsk         salt
1 st           röd papika, grova bitar
                  maizena

Kliv upp tidigt  och häll allt i Pottan - salta. tillsätt agerblad, blanda ihop
Värme på låg - tid 9 tim 30 min.

När det var 50 min kvar tillsatte jag maizena och paprika...


Sedan avnjöt jag:

Rökig Portergryta med smörstekt kulpotatis