fredag 5 juni 2015

Gammaldags Steksill - Recept


torsdag 8 december 2011 skrev jag:
Idag hade dom billig färsk strömming...endast 49,90/kg
Eftersom jag älskar fisk kunde jag ju inte låta bli..
Men jag tänkte inte göra vanlig standard så istället blev det en Gräddstuvad strömming..
------------------
Men idag reviderar jag det inlägget och lägger in orginalreceptet



Gammaldags Steksill
Till 4 personer behöver du:

210 g        Steksill urvattnad
2 st            Röda lökar
2 dl            Vispgrädde
                  Smör
                  Rågmjöl
                  Dill



Skölj sillen väl och dra av skinnet.
Vänd sillfiléerna i rågmjöl och lägg dom i en smörad form.
Strimla 2 röda lökar, mjukstek dem och lägg över sillen.
Klicka på lite smör och grädda i ugn 15 min på 225 grader.


Tag ut formen och sänk värmen till 200 grader.
Häll på 2 dl grädde och låt sedan sillen gräddas 15 - 20 min tills grädden kokat ihop till en krämig sås.


Strö över dill och servera genast med kokt potatis eller potatismos