lördag 11 juli 2015

Pitabröd x 2 Recept

Det var en som efterlyste ett enkelt och bra recept på pitabröd.
Så här bjuder jag på 2 olika
Receptet på fyllningen kommer framöver


Pitabröd - så gör jag
Ingredienser 8 st.:
2 1/2 dl          vatten
25 g               jäst
1 tsk              salt
ca 6 dl           vetemjöl + mjöl till utbakning

Så här gör du:
Värm vattnet till 37 grader (fingervärme).
Smula jästen i en bunke och vispa den slät med vattnet.
Tillsätt saltet och så mycket mjöl att det blir en slät och lätthanterlig deg.
Dela degen i 8 bitar.
Trilla en slät bulle av varje bit.
Låt jäsa under bakduk på mjölat underlag cirka 30 minuter.
Kavla försiktigt ut de jästa bullarna till runda kakor, cirka 13 cm i diameter.
Lägg dem på bakplåtspapper på plåt.
Låt jäsa ytterligare 30 minuter under bakduk.
Grädda kakorna i 250 graders ugnsvärme 7-10 minuter.

Pitabröd av Mats Sparr
50gr jäst
4dl vatten
1msk socker
1dl mjölk
2tsk salt
12dl vetemjöl
2msk olivolja
sesamfrön

Värm vatten och mjölk och smula i jästen, socker, salt och olivolja.
Tilsätt mjölet lite i taget. Låt jäsa ca 30 min. Kavla ut och ha på sesamfrön.

Låt jäsa på plåt ytterligare 20-30 min. Grädda 8-10 min i 225. Om bröden blir för torra och vill spricka har jag tagit en plastpåse och hällt i vatten, hält ur vattnet så bara fukt återstår i påsen, i med brödet och in i mikron några sekunder.