lördag 1 oktober 2016

Porterpot Biff - Recept

redigerat 2018-12-31


Detta är en maträtt jag gjort förr och då blev den supergod
Men idag gjorde jag det besvärligt för mig....
Så receptet jag bjuder på idag bygger på det jag gjorde förra gången

Bilderna är från idag


Porterpot Biff: 4-5 port
1 kg högrev (ca)
33 cl porter
2 dl konc svartvinbärsdryck
3 msk muschroom soy (mrs chengs
10 st torkade enbär
2 msk kryddpepparkorn
3 st lagerblad
3 msk kalvfond (konc)
3 msk syltlök
2 dl grädde
4 msk vetemjöl


Skär köttet i 5 lika stora skivor
(Jag har alltid fettet kvar pga smaken det ger)
Lägg i botten på pottan och tillsätt allt utom grädde och mjöl
Kör på låg i ca 8 timmar

Vispa ihop grädden och mjölet slätt, rör ned i såsen

Kör 30 minuter till

Smaka av med baskrydda

Var försiktig när du lyfter upp köttet så det inte faller isär
Lägg direkt på tallrik med såsen

Servera med din favoritpotatis och ev lingonsylt och snittgurka