måndag 31 oktober 2016

Potatispannegratäng & Karrétjälknöl - Recept

Potatispannegratäng
Ett smart sätt om du bara vill göra 
1-2 portioner potatisgratäng


Jag har en liten stekpanna med metallhandtag
så den går bra att köra i ugn.

1 port:
1½ dl grädde
riven vitlök (efter egen smak)
200 g potatis (skalade, tunnskivade)
baskrydda (efter egen smak)
50 g riven ost

Jag började med 1 dl grädde i botten på stekpannan
kryddade lite med baskrydda och rev lite vitlök i
La ned potatisen i ett jämt lager - gav det ett uppkok
Såg att det behövdes mer grädde så jag tillsatte ½ dl till
Lät det sjuda i ca 4-5 min
Smakade av med mer baskrydda o vitlök

Här ställer jag det åt sidan och kyler gratängen
Jag ska inte äta förrän om ca 4 timmar

Men det går bra att lägga på den rivna osten
köra det i ugnen direkt på 200 grader i varmluftsugn (225 grader i vanlig ugn) ca 25-35 min

Jag körde 30 min...kanske skulle haft lite mer grädde i



Men gott var det

Potatispannegratäng & Karrétjälknöl



Recept --->>> Karrétjälknöl