torsdag 3 november 2016

Ragú alla bolognese på fläskytterfilé


Bolognese var i början en bondrätt där man tog vad man hade i köttväg, det kunde vara strimlor av gris, kyckling, lamm eller nöt och det tillsatte man i en mustig tomatsås

Jag hade billig fläskyttefilé som jag valde att grovmala

Så här står det i Wikipedia
Rätten har inspirerats av liknande såser från Bologna som normalt inte serveras till spaghetti, utan till andra pastatyper, som tagliatelle (tagliatelle alla bolognese) eller mera sällan med rigatoni eller cannelloni. Den ursprungliga italienska såsen, den så kallade ragun (ragù alla bolognese), tillagas av biff, pancetta, ost, lök, morötter, selleri, tomater, köttbuljong, vitt vin och eventuellt grädde.

Detta blir en variant efter mitt huvud....

600 g fläskytterfilé, grovmald
2 msk smör
1 st stor gul lök, finhackad
1 st morot, fintärnad
1 msk tomatpuré
2 st vitlöksklyftor, tunnskivade
1½ näve torkade trattkantareller, krossade i handen
500 g tomatkross
1 tsk svartpeppar grovmald
*2½ dl vatten
*1 st kalvbuljongtärning
*1 st hönsbuljongtärning
1 msk torkad oregano
150 g strimlad paprika
Smaka av med:
svartpeppar grovmald
salt

*Jag hade 2½ dl hemmakokt kycklingfond/buljong
   I receptet la jag in vatten och buljongtärningar istället


Hetta upp en stor stekpanna du har lock till med smör
När smöret nästan tystnat så minska värmen till hälften

Tillsätt morötter, lök och tomatpuré,
Fräs i 5 min utan att det bränns
Tillsätt vitlöken och färsen
Stek till dess färsen fått färg
Tillsätt trattkantareller, tomatkross
svartpeppar, oregano, paprika samt vatten och buljongtärningar

Rör om, sätt på locket och minska värmen till ca 2/6
Låt sjuda under lock i 3-4 timmar utan att det bränns
tror jag körde ca 4-5 timmar, men det är överkurs...
Smaka av med svartpeppar och salt

Servera med pasta