fredag 11 november 2016

Curry Pot Kycklingfilé - Recept



Det frågas ofta efter ett gott recept på Currykyckling
Jag tycker detta är gott
Jag har skrivit exakta mängder av vad jag använt
Men man behöver inte följa det slaviskt

Detta recept är rätt milt i smaken
Vill du ha mer krut i smaken öka mängden chilli


Curry Pot Kycklingfilé - Receptet
2 msk rapspolja
1½ msk curry
2 tsk spiskummin
1 msk tomatpuré
150 g gul lök, finhackad
1½ dl vatten
100 g äpple, finhackad
20 g vitlök, finhackad
7 g röd chili, finhackad (3 st)
160 g plommontomat, finhackad (2 st)
2 dl kycklingfond (*hemmagjord, se alt nedan)
640 g kycklingfilé (3 st)
1 tsk paprikapulver
150 g paprika, strimlad (1 st)
2,5 dl cocosgrädde
1 tsk dragon
1 msk maizena ljus redning
baskrydda att smaka av med


*hemmagjord - ersätt med 2 dl kokande vatten som du rör ned 1-1½ hönsbuljongtärning

Jag har en Crock Pot Multifunktionel - så jag gör allt i pottan
Kan du inte steka och koka i din slökokare får du göra vissa moment på spisen

Börja med att hetta upp pottan på bryning (stekpannan) med rapsolja i
Fräs först curry, spiskummin och tomatpuré hastigt
Tillsätt löken och fräs ihop - tillsätt 1½ dl vatten
Låt sjuda någon minut
Sänk värmen till låg på pottan - (tillsätt det från stekpannan)
Tillsätt äpple, vitlök, chili och tomat
Lägg kycklingfileérna ovanpå
Jag hade tänkt dela kycklingfileérna i 2 bitar - men glömde
Häll över kycklingfonden och pudra paprikapulver på kycklingen
Kör 4 tim på låg

Tänk på att tider skiljer mellan olika fabrikat av slökokare

Vispa ihop kokosgrädde och dragon
Tillsätt paprika och kokos.dragongrädden
Rör om och kör 30-45 min på låg

Lyft upp kyckling fileérna

Sätt pottan på bryning (häll innehållet i en gryta)
Vispa ned maizenan
Ge det ett uppkok - smaka av med baskrydda

Servera
Jag valde att servera det med 
Recept --->>> Couscous-sallad <<<---Recept