lördag 26 november 2016

Baconjärpar i min Crock-Pot - Recept


Det pratas ofta om Maillardeffekt när frågan om man ska tillaga köttbullar och dyligt i Crock-Potten.
Jag försteker aldrig mina köttbullar, biffar eller liknande innan jag kör dom i Crock-Potten.
Jag gör så stora mängder att när jag ska äta så fräser jag på dom i stekpannan och därigenom får jag samma effekt - Varför göra det 2 ggr.....

Nog om detta nu återgår vi till Baconjärparna


Baconjärpar i min Crock-Pot - Detta behövs:
1,5 kg köttfärs
300 g kokt kall potatis, riven
280 g bacon, finhackad, knapperstek, kyld
1 st ägg
1 dl chilisause
1 förp blå band fransk löksoppa
1 msk lökpulver
½-1 msk baskrydda (smaksak)
1½ dl grädde
1 msk kikkoman soy sauce
2 dl vatten
1 msk mrs chengs muschroom soy

OBS !!! Blanda aldrig kallt och varmt om det inte ska på spisen direkt (bakterietillväxt)


Så här gjorde jag:
Blandade potatis, bacon, ägg, chilisause, fransk löksoppa och grädde
För att lättare blanda med köttfärsen
Tillsätt köttfärsen och arbeta ihop allt
Gör ett stekprov för att kolla kryddningen.

Forma järpar och lägg i din slökokare
Jag använde ett 6 cl snapsmått för att få jämn storlek
Blöter mått och händer i kallt vatten mellan varven för att det inte ska klibba så mycket.
Sedan blandade jag vatten och mrs chengs muschroom soy
Hällde det över järparna

Körde 4 timmar på låg

Tog upp järparna ur grytan och silade av skyn
Den kan du använda som såsbas och komplettera med grädde o kryddor.

Jag sparade min sky för ett senare projekt.


Jag åt inte precis när det var klart - så jag fräste på den mängd jag skulle äta i stekpanna med smör när det blev dags för min sena middag.

DAGENS MIDDAG

Baconjärpar med Potatisgratäng