onsdag 16 november 2016

Potatisgratäng i min Crock-Pot - Recept


Potatisgratäng i pottan

Idag körde jag allt i slökokaren

Ska göra lite annorlunda nästa gång
(Bara för att om jag förkokar på spisen så är det lättare att ha koll på kryddningen)

Jag hade en aning för mycket grädde i min
Men det är justerat i receptet

Och är du känslig mot vitlök, halvera eller uteslut

Då kör vi:
½ msk flytande smör
800 g potatis (skalas), tunnskivad (fast)
50 g gul lök (½ lök), tunnskivad,
1 st vitlöksklyfta, tunnskivad
3½ dl grädde (jag hade 4 dl)
100 gr riven ost (jag hade 160 gr)
baskrydda
paprikapulver

Pensla grytan med flytande smör

1,) Lägg ett lager potatis i botten
Krydda med baskrydda
Lägg på hälften av löken och vitlöken

2,) Lägg på ett lager till potatis
Krydda med baskrydda
Lägg på resten av löken och vitlöken

3,) Lägg på resten av potatisen
Krydda med baskrydda

4.) Häll över grädde

5,) Pudra lite paprikapulver ovanpå

6,) Kör 5,5 tim på låg - Lyft INTE på locket under tiden!!

7,) Lägg osten på potatisen

8,) Pudra lite paprikapulver ovanpå (för färg)

9,) Kör 1 tim till på låg - Lyft INTE på locket under tiden!!

10,) Lyft av locket och stäng av din slökokare

11,) Lät gratängen ta ihop ca 30 min

Servera


Kvällens middag
recept-->>  Wallenbergare typ      
Potatisgratäng
Rödvin & rosépepparsky