söndag 13 november 2016

Kassler Pot Ärtsoppa - Recept

Uppdaterat recept 2024-04-07

Idag blir det
Ärtsoppa med kassler i min Crock-Pot


Har skaffat mig en lite mindre Crock-Pot
Men ändå med utrymme för lite större mängder


Fördelen är att det är lättare att köra mindre mängder
Jag kan använda det på vilken typ av spis jag vill - Även induktion
Dessutom ugnssäker

Idag försteker jag kassler och lök i grytan på spisen
Flyttar grytan till slökokaren - sparar disk
Skriver dock receptet som om du inte har den möjligheten


1 pkt gula ärtor 500 g
500 g kassler, skuren i bitar (ca ½ cm x 1 cm)
1 gul lök, finhackad
2 tsk timjan
2 tsk hel kryddpeppar, välmortlad
1 tsk salvia
3 st lagarblad
2 st hönsbuljongtärningar, riven
1 st grönsaksbuljongtärning, riven
20 g ingefära, riven
12 dl vatten
½ dl senap (slotts orginal)


Blötlägg ärtorna 12-24 tim före tillagning

Bräck kasslern i het stekpanna (stek utan fett)
Tillsätt löken och låt fräsa med kasslern ca 1 min
Skölj ärtorna väl efter blötläggning
Blanda allt utom senap i pottan

Kör på låg effekt i 8 - 8½ timmar
Efter 7 timmar
Tillsätt senap och ev lite mer vatten (kokande)
Rör om och kör klart
Rör om och servera