lördag 19 november 2016

Crock Pot Karréstek i Kinamarinad - Recept



Jag ville testa min nya Crock-Pot 
med flera olika matlagningssätt


Ja då kör vi
(Tider kan skilja mellan olika slökokare)

1,1 kg karréstek utan ben

Marinad - Blanda:
2 msk socker
20 g röd chili
50 g purjo, finstrimlad
1 tsk spiskummin
1 tsk fänkålspulver
4 st vitlöksklyftor, tunnskivade
40 g färsk ingefära, skalad och finhackad
½ dl vitvinsvinäger
½ dl rapsolja
1½ dl kikkoman muschroom soy

Lägg karrésteken i en kraftig fryspåse
Häll över marinaden och låt ligga kallt i ca 4 tim
Jag förberedde kvällen före
Vänd då och då

Sedan behövs:
ca 6 dl vatten
2 msk konc kalvfond
ev lite kikkoman muschroom soy
maizena redning


Gör så här:
Stoppa ned karrésteken i pottan med marinad
fyll upp med buljong så det täcker 2/3 av köttet
I min blev det 6 dl kalvbuljong
Kör på låg till innertemp 63 grader (ca 3 tim 10 min)

Efter 3 timmar starta ugnen på 225 grader

När steken uppnår 63 grader - ta upp grytan ur enheten
Pensla steken med 3 msk honung och stoppa i ugnen utan lock
Kör till 69 grader innertemp (ca 15 min)

Ta upp steken ur grytan och låt den vila minst 30 min

Skyn med allt "godis" lämnade jag i pottan
När det var dax för servering så satte jag pottan på spisen och gav det ett uppkok
Smaka av med lite mer soya om det behövs

Och redde med maizena till lätt simmig konsistens


Crock Pot Karréstek i Kinamarinad
Kinakryddad skysås
Grönsaker