onsdag 23 november 2016

Fylld falukorv i min Crock-Pot - Recept




Denna 70-talsklassiker har jag aldrig kunnat släppa
Jag har gjort många varianter genom åren
Blev sugen på att prova en variant i min Crock-Pot
Önskar bara jag haft äpplen och tomater hemma

Jag har grubblat ett tag på hur jag skulle utföra det....
Och givetvis så gör jag fel - direkt

Men nu kör vi och så får vi se hur det blir



800 g falukorv
600 g potatis skalad
2-3 msk bostongurka
2 tsk ketchup
1½ msk senap
1-2 tsk baskrydda
2-3 msk smör (jag tog 3)
1½ dl créme fraiche
1 tsk curry
100 g ost, riven
50 g purjo

Hade jag haft tomater hemma hade jag använt det istället för ketchup

Önskar jag haft äpple oxå
Men kanske nästa gång


Koka den skalade potatisen
Pressa den och kyl
Lägg falukorven i grytan
Skär en skåra på korven (se bild)
Fyll med bostongurka, ketchup och senap
Fyll på och över med den pressade potatisen
Krydda med baskrydda över det hela
Klicka ut smöret över det hela
Bland curry och créme fraiche och klicka ut över det hela
Toppa med purjo och avsluta med ett lager riven ost
Pudra lite paprikapulver över allt


Kör 3½ timmar på låg
Nu kan man servera det - Men.....
.....Jag la en trägaffel under locket så det blev en glipa
och körde 30 min till
Tog av locket och stängde av enheten
Lät det sätta ihop sig ca 30 min

Serverades med mer senap och bostongurka (ej i bild)