söndag 24 maj 2015

Fylld & Gratinerad Champinjonhatt



Har gjort denna som förrätt ett antal gånger, vid ett tillfälle hittade jag inte nog stora champinjoner så då köpte jag portabellosvamp, men jag tycker inte resultatet var lika bra

Första gången i samband med en herrklubbsmiddag

Brunoise, smått tärnade grönsaker

Recept

Lossa foten från svampen
Rensa försiktigt innandömet på champinjonen

Det kan vara smart att spara lite skivad lök, och chili till dekoration.

Andra gången hittade jag inte så stora chaminjoner
Så jag gjorde Västerbottenost gratinerade polentabiffar till
Och serverade med min hemmagjorda BBq sås

Hacka grönsakerna

Fyllning: 2 port
2 st            stora champinjoner
2 tsk          bredbar ädelost,
2 st            champinjonfötter, brunoise
140 g        bacon, finskuren
4 st            sparris, brunoise
1 st            röd lök, brunoise
1 st            röd paprika, brunoise
1 st            chili, tunnskivad
1 st            vitlök, brunoise
1 dl            riven västerbotten ost
                  baskrydda


Denna är från en herrmiddag om jag inte minns fel

Fräs baconet i lite olja till det bryns lätt
Tillsätt, sparris, rödlök, paprika, chili, vitlök
Krydda med lite baskrydda
Låt fräsa 1-2 min

Fyll champinjonhattarna
börja med ädelosten i botten
sedan resten av den frästa fyllningen

Gratinera i 225 graders ugn ca 9-12 min

Njut