lördag 30 maj 2015

Molokhia - Grön Soppa med tillbehör - Recept

Molokhia är smala gröna blad som påminner om spenat, och i Egypten används de till den mycket populära soppan me samma namn.Till soppan serverar man kokt kött, ris, och vinägerlök som var och en kan kombinera efter egen smak.

Bilderna kommer från förra gången jag gjorde detta

Ta bort köttet så har du en underbart god vegetarisk soppa

4 port
500 g Spenat, färsk eller fryst
500 g benfritt nötkött, (vi har strimlad karré idag)
1 liter vatten
1 st gul lök, skalad och hackad
2 tsk salt
8 st svartpepparkorn
10 vitlöksklyftor, finhackade
2 msk smör

1st gul lök, finhackad
1 msk vitvinsvinäger, (vi har picklad rödök till)

Lägg köttet i en stor kastrull och häll på vattnet.
Låt koka upp och ta bort skummet som bildas med en sked.
Lägg i den hackade löken, pepparkornen och saltet
Låt köttet sjuda med locket på 30-40 min

Finhacka spenaten (jag kommer att mixa i slutet)
Ta up köttet och håll det varmt
Lägg ned spenaten i buljongen och låt den sjuda i 5 minuter

Skala och hacka vitlöken.
Smält smöret i en stekpanna och fräs vitlöken i 1 till 2 minuter
Krydda med koriander och häll vitlöken i soppan.

Skala och finhacka den gula löken och blanda med vinäger.

Servera soppan med det kokta köttet, vinägerlöken, och koktris i separata skålar


Varmt pitabröd i bitar ska det vara till




Dagens middag

Molokhia med tillbehör
Kokt Kött, Ris, och Vinägerlök

Min matgäst tycker det var lagom saltat - jag tillsatte rätt mycket salt själv



Receptet kommer från