torsdag 14 maj 2015

Chiliköttfärslimpa på flera sätt - Recept


Idag slår jag ihop 2 recept så ni kan få både inspiration och valmöjligheter
Bägge recepten är rätt milda i chilitonen och jag funderade om jag skulle ändra på den mängden i receptet.
Men låter det vara, en tsk Sambal Olaek skadar inte.


Chiliköttfärslimpa
Ugnen
Crockpot
Köttfärs / Blandfärs blir saftigare

1 kg
1 kg
Fiberberikade havregryn

4 msk

Filmjölk (1 dl till blandfärs)

1,5 dl

Chilisause

0,5 dl

Ägg

2 st

Gul lök, stor, finhackad


1 st
Rödlök, finhackad

½ st

Röd chili, delad, sköljd, finhackad

1 st
1 st
Torkad oregano

1 msk
1 msk
Chiligrillkrydda

1 msk

Salt

1 msk
½ msk
Hela skalade tomater


1 burk
Ajvar


2 dl
Potatismjöl alt maizenamjöl


1 msk
Kalvfond


½ dl
Vatten


1 dl
Matolja


2 msk


Chili-köttfärslimpa 

2011-04-16
Chili-Köttfärslimpa 
med klumpig tomatsås i Crock-Pot  2015-01-10

Blanda havregryn, med filmjölken, Låt svälla ca 10 min.

Blanda ned köttfärs, lök, chili, ägg, kryddor.
Rör ihop till väl blandat men inte mer.
Färsen blir seg om den blandas för länge.

Forma till en limpa i ugnssäkert fat eller på plåt
Tips: den här mängden är perfekt för att forma i en sockerkaksform.

Sätt in i ugnen och sänk värmen till: 225 grader i vanlig ugn och 
200 grader i konvektorugn.

Limpan är klar vid 72 graders innertemp.

 

Låt vila innan den skärs upp så tar den ihop bättre.

Rune Edin.Recept


Jag hade 1 msk salt men skrev 1/2 msk salt för att alla vill inte ha det så salt som jag.

Blanda ajvar, potatismjöl och salt, låt svälla ca 10 min

Lägg köttfärsen i bunke
Mixa halva löken lök med chilin - blanda med ajvar röran
Häll chilli och ajvarröran över köttfärsen och rör ihop
Arbeta inte färsen för mycket, då kan den bli gummiaktig

Blanda matoljan med vatten, oregano, och kalvfond - häll i pottan
forma färsen till en limpa och lägg i formen

Skär den andra halvan lök grovt och lägg rund limpan
Häll dom hela skalade tomaderna rund om limpan och krossa dom lite försiktigt

Allt detta gjorde jag på kvällen och ställde i kylen över natten. men du kan köra direkt.

Kör pottan 7 timmar på låg
Lyft ur limpan - låt vila under folie (den tar ihop sig, men blir inte torr)
 
Smaka av skyn, med salt och svartpeppar
Tillsätt maizenal och rör ihop ( jag blandade 1 msk maizena mjöl med lite vatten)
Lägg på lock och kör hög i 15 min
Jag serverade med pasta, du väljer själv

Om jag ska ska vara ärlig så skulle jag silat av skyn innan jag serverade det med pasta, och tillsätta lite chilisås.

Om det vore ris skulle jag servera med den tunna skyn

Rune Edin.Recept