söndag 10 maj 2015

Honungsglacerad Fjällsida på 2 sätt - Recept & Inspiration

Då infaller frågan - vad är fjällsida??
Det ser ut som sidfläsk och smakar sidfläsk
Mer vet jag inte

Idag kör jag Crock-Potten
Det går att köra i ugn, men fodrar då mer passning


Olja i botten pottan - sedan fläsket med skinnsidan nedåt.

Stoppade ned en stor lök som jag delat på och sedan 1 dl vatten.
Jag kryddade på med rätt mycket grovmalen svartpeppar.
Och avslutade med lite honung på toppen
Satte pottan på 6 timmar låg effekt


6 Timmar senare flyttade jag över fläsket till ett ugnsäkert fat
Täckte med honung och körde i ugnen på 200 grader i 15 min
Tog ut och lät vila
---------------------------
Till lunch idag blev det
Sidfläskburgare med sallad, ost och steksky
---------------------------

Till middag blev det en klassiker

Stekt Fläsk med Löksås och Potatis

Löksås 
kan göras på många sätt - Idag gjorde jag så här

1 msk smör
1 st liten gul lök, strimlad
2 dl grädde
baskrydda
maizenaredning
Smälte smöret och stekte löken på mediumvärme
När löken började vara genomskinlig så tillsatte jag grädden
Lät det hela sjuda på låg värme i 15 min
Smakade av det med baskrydda
Redde lite med maizena och gav det ett snabbt uppkok
Klart