tisdag 26 maj 2015

Casserolle Quatro

Detta var första blogginlägget jag gjorde efter att jag bröt benen 2011 och fördrev tiden i rullstol hela sommaren

torsdag 1 september 2011

Så nu var jag jag var sugen på att laga riktig mat
Tror jag tog i lite häftigt - men gott var det




Du behöver en stor stekpanna och en rejäl gryta
samt smör och rapsolja att steka i

Börja med att hälla

2 burk       skalade tomater
5 dl            passerade tomater
250 g        körsbärstomater
1 dl            Hemkokt älgfond konc (alt köpt viltfond)
2 msk        Worchirchestersause
1 tsk          Rosmarin
1 tsk          Grovmalen svartpeppar

I den stora grytan
Starta den plattan på halv värme

Bryn i omgångar - Och fyll på grytan eftersom

150 g        Älgkött, skuret i ca 3x3 cm bitar
500 g        Nötkött, skuret i ca 3x3 cm bitar
1 kg           Revbensspjäll, delat mellan benen, ta inte bort benen ger smak
1 kg           Kycklingklubbor, ta inte bort benen ger smak
800 g        Flintastek, skuret i ca 3x3 cm bitar låt benet följa med, smak

Rör om och låt grytan sjuda på låg värme under lock - hela tiden



Sedan så tar du:
240 g        Bacon, grova bitar, fräs en stund i olja, tillsätt
2 st           stora gula lökar, grovhackat, stek mjuk, tillsätt
100 g        vitlök i klyftor (minst), låt fräsa en stund
Tillsätt i grytan - glöm inte att röra om

Räkna med minst 3 timmars i grytan - gärna 4 timmar - och rör om ibland.

Innan servering röt om grytan rejält - om du ser ben kan du ta upp dom annars så är det bara att informera gästerna att benen har fått koka med för att höja smakerna

Smaka av med salt och svartpeppar

Done


Casserolle Quatro
Vitkålssallad med rödlök & vitlök
Hemkokt svartvinbärsgele
Dijonsenapdressing



Min matgäst höll på att äta ihjäl sig