torsdag 16 april 2015

Tornasare a' la Duke - Recept

Innan Facebook så var man hänvisad till olika forum på nätet.
På den tiden lärde jag känna en kille som kallade sig Duke. 

Vid ett tillfälle bad han mig skapa en maträtt åt honom - och detta är den.
Ska jag vara ärlig så fick han det färdiga receptet 2 år före jag provsmakat det själv.


Tornasare a' la Duke - 2 port
Koka 6-7 stora skalade potatisar
Häll av vattnet och pressa potatisen
Tillsätt 2 äggulor, 0,5 dl grädde och ca 25 g smör
Salta och peppra
Blanda med elvisp till ett jämt mos
Spritsa i kokotter, strö riven västerbotten ost över
Ställ åt sidan

Knaperstek bacon,
lägg plant på papper och låt rinna av,
lägg åt sidan

Skär en 4 cm tjock skiva oxfile (per portion)
Sätt ugnen på 250 grader
och hetta upp en stekpanna med smör

Sätt in potatispurékokotterna i ugnen i 20 min

Stek oxfilén på hög värme runt om så den får fin färg. Skicka in i ugn 5 min, 
Ta ut oxfilen lägg på fat och täck med folie, låt vila ca 10-15 min.
Ställ en kokott på en tallrik
Lägg oxfilén bredvid och 2 st baconskivor ovanpå
Avsluta med en rejäl klick aioli ovanpå köttet


Aioli - Ingridienser ca 2 dl:
3 st vitlöksklyftor
1 krm salt,
2 st äggulor
2 dl (oliv)olja
1-2 msk pressad citron
1/2 krm kajennpeppar eller några stänk tabasco

Så här gör du:
Skala vitlöken och pressa i en skål.
Rör i salt och gulor.
Tillsätt oljan lite i taget under elvispning tills blandningen tjocknar.
Smaka av med citron och peppar eller tabasco.


Kommentar 1:
Med enbart olivolja kan dess smak bli väl påtaglig i aioli
Olivoljan kan bytas ut mot till exempel rapsolja eller också kan man enligt provensalska recept ta hälften oliv- och hälften neutral olja.
I Nice serveras aioli till kokt fisk och självklart i fisksoppa.
Men den är också god på bröd, till kokta grönsaker, räkor och till kall, skivad rostbiff.

Kommentar 2:
Enklare variant…
ta färdig majonnäs…pressa i vitlök, några stänk tabasco,
Smala av med salt och vitpeppar



Recept RuneEdin 2010-04-25