onsdag 22 april 2015

Chili Con Carne - 3 olika recept


Chili Con Carne är en av mina favoriträtter.
Letar ofta efter det perfekta receptet.



Sammanställer här 3 olika varianter jag gillar

Ver 1: en mild och god chili - har varit en favorit i många år
Ver 2: tanken är att den ska vara nyttigare, lätt att göra vegan
Ver 3: en köttigare variant

Att steka i

ver 1
ver 2
ver 3

4 port
4 port
8 port
Smör eller margarin
1 msk
-
1 msk
Rapsolja
1 msk
2 msk
1 msk


Fräs
Köttfärs
250 gr
200 gr
250 gr
Grytbitar, finstrimlade
 -
 -
250 gr
Gul lök, finhackad
1 st
1,5 st
2 st


Tillsätt
  Tomatkross                                                            1 burk          1 burk        1 burk
  Heinz vita bönor i tomatsås
1 burk
1 burk
1 burk
  Stora vita bönor (Smörbönor)
1 burk
1 burk
1 burk
  Kidneybönor
-
1 burk
1 burk
  Vitlöksklyftor, finhackade
2 st
3 st
3 st
  Köttuljongtärning
1 st
2 st
2 st
  Röd paprika, i småbitar
1 st
1 st
2 st
  Chilipowder
1 msk
4 msk
5 msk
  Röd chili, urkärnad & finhack
-
1 st
2 st
  Mald spiskummin
-
2 tsk
3 tsk

Låt puttra under lock på svag värme i ca 30 min

Smaka av med salt, svartpeppar och mer chilipulver om det behövs

Tillsätt
Grillad paprika, hackad grovt
 -
25 g
 -
Färsk Spenat
 -
25 g
Bacon, knaperstekt i bitar
 -
 -
250 g

Låt sjuda 3-5 min

Servera med ett gott lantbröd.



Det här är dom chilikryddor jag har till min Chili Con Carne
Kockens Chilipulver är rätt bra
Men jag föredrar Santa Marias variant Chilipowder - den är riktig bra