lördag 18 april 2015

Lax & Skaldjursgratäng - Recept

Detta är smalvarianten av min fiskgratäng....


Duschesspotatis
½ kg mandelpotatis
½ dl mjölk
50 gr smör
2 st äggulor
½- 1 tsk salt och vitpeppar (9 del salt 1 del vitpeppar)
½-1 tsk curry (detta lyfter moset till en ny nivå)

Koka potatisen ca 30 min till dess stickan går lätt genom
Under tiden smält smör i mjölken, ställ åt sidan
Sila av vattnet
Vispa ihop potatis, smörmjölk med elvispen
Tilllsätt kryddorna och äggen fortsätt vispa med elvispen
Smaka av med kryddor
Spritsa potatisen i en cirkel i en smord ugnsform


Fiskstuvning
30 gr smör
1 msk mjöl
1,5 dl mjölk
1 st fiskbuljongtärning
2 tsk hummerfond
1 tsk dill
125 gr torskrygg , i små bitar
160 gr lax, i småbitar
1-1,5 dl skalade räkor

Smält smör, tillsätt mjöl
Tillsätt mjölken i omgångar under vispning
Tillsätt hummerfond, buljongtärning
Låt sjuda 5 min
Tillsätt dill och smaka av med salt
Rör ned torsk, lax och räkor

Häll fiskstuvningen i potatismoscirkeln
Toppa med 50-100 gr riven ost (jag hade prästost)

Gratinera i 225 graders ugn 20 min


Fast gurka till - det var inte rätt val av grönsak