fredag 3 april 2015

Mozzarella-Tekakor med havregryn - Recept

Jag hade en bit mozzarella som jag inte ville kasta
Så då kastade jag den i degen


Och här kommer receptet:

Gröten
3 dl     havregryn  (jag hade Fiberberikade Havregryn)  
4 dl     vatten.
(Kokas till gröt)

Degen
100 g   smör/margarin
4 dl      mjölk
125 g   mozzarella
2 pkt     jäst
1 tsk     salt
1 dl       sirap
5 dl       rågmjöl
1,4 dl    vetemjöl + lite till utbakningen
(i orginalreceptet står det 1 liter vetmjöl & 1 lier rågmjöl)




Arbetet 
Blanda mjöl, salt, ev torrjäst och smulad mozzarella
Smält smör/margarinet och blanda i mjölken. Tillsätt sirapen.
Värm till fingervarmt.
Tillsätt gröten och blanda i jästen ,
Arbeta ihop degen rejält - gärna i maskin
Baka ut direkt.
Kavla ut degen till ca. 1 cm tjocklek.
Picka kakorna - Låt jäsa ca. 40 min.
Gräddas i 200 grader ca 10-12 min.

Idag penslade jag dom med med ägg
Men det blir nog inte fler gånger 

Man kan använda rågsikt/ vetemjöl eller grovt rågmjöl/ vetemjöl.