tisdag 24 februari 2015

Spenatpaj - Vegetariskt Recept


Jag gjorde mina pajer i små formar
Och då blev förgräddningstiden för lång
Men i stor form ska det bli bra


Pajskalet:
150 gr smör
2,5 dl vetemjöl
0,5dl rågsikt
1 tsk salt
1-2 msk vatten

Fyllning:
1 dl fryst spenat
1 msk smör
6 ägg
½ dl grädde
1 dl riven ost
1-2 msk knorr grönsakskrydda

Blanda samman de båda mjölsorterna och smöret, skuret i mindre bitar, Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform, låt degen komma över pajformen och vik ner kanterna. Nagga med gaffel och låt stå i kylskåpet ca 30 min.

Sätt ugnen på 200°

Fräs spenaten hastigt i smöret, krydda, 
Låt kallna medan degen står i kylen,

Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 min. 

Under tiden vispar du ned ägg, grädde och riven ost med spenatfräset

Häll spenatröran i pajskalet

Grädda mitt i ugnen ca 15-20 min tills pajen fått fin färg.
_____________________________________
Jag serverade med råkostsallad och dressing
Jag saltade på min paj, för jag tyckte den var lite menlös