torsdag 12 februari 2015

Kinatyp - Biff med lök och nudlar - Recept

Vad som är bra med recept, är att man kan se det som en karta.
Man ser vart man ska - men väljer själv vägen dit.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Så här skrev: Janne Gawek:
Ni som gillar kinamat här är ett toppen recept som jag fick för 30 år sen av en gammal kinesisk tant i en asiatisk butik.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Jag hade inte alla ingredienser - Så jag valde att göra det så här:



Recept - Biff med lök och nudlar
300 gr       kött (jag tog fläskschnizel)
1 msk        soja
1 tsk          sesamolja
2 tsk          potatismjöl
½ msk       kalvfond

1/2 tsk       bikarbonat
½ dl           rapsolja
1                äggvita 

Skar köttet i strimlor, la i påse
Blandade marinaden, hällde över köttet
Marinerade över natten

1 pkt nudlar i buljong - förkokas och kyls, läggs åt sidan
2 stora skivor rödlök och 7 cm strimlad purjo - försteks, läggs åt sidan
2 ägg - försteks lätt, läggs åt sidan


Wokade köttet hastigt i en het panna
Tillsatte lök, ägg och nudlar

Serverat hett med soya som tillbehör





Detta är ett bra recept - jag tycker ni ska prova.

Jag kommer att göra lite justeringar - men sista gången var det inte