onsdag 4 februari 2015

Rosmarinbräserad Karré - Recept och inspiration


1 port:
200 g karré
1 msk smör
1 msk rapsolja
1 tsk salt och vitpeppar 
(blanda innan 9:1 - detta är en bra baskrydda)
1 tsk vitlökspulver
1 tsk rosmarin, torkad
1 msk rödvinsvinäger
1 msk worcestershire sause
2 msk kalvfond, konc
1/2 dl vatten + (1/2 dl vatten efter 30 min)

 Mortla dom torra kryddorna
Stek karrén hårt på båda sidor med smör och olja
och krydda med den mortlade kryddan så det täcker köttet

Tilsätt vätskan, dra ned värmen rejäl - lägg på lock - låt sjuda 30 min
(Vad som inte hör till receptet är att jag skivade lite rödlök, salami och gul paprika.- TA INTE MED DET)
Tillsätt mer vätska
(och här tilsatte jag det som var extra - tog undan lite till servering- TA INTE MED DET)

Börja förbered vad du ska ha till medan detta sjuder 30 min till under lock
Lyft upp köttet, smaka av skyn justera med vatten eller salt - red lätt med maizena
Lyft upp köttet, smaka av skyn justera med vatten eller salt - red lätt med maizena
Servera karrén med önskade tillbehör och skysåsen