söndag 22 februari 2015

Belgiska våfflor - Mitt recept

Premiär för mig idag.
Belgiska Våfflor.
Det har jag aldrig ätit eller gjort förr
  
http://theresematochbak.blogspot.se/2015/01/belgiska-vafflor-i-ugn.html

Jag läste receptet och tyckte det var rätt mycket socker i.
Och när jag vipade grunden tyckte jag den var för tjock.
Så jag ändrade mängderna

Och här kommer min variant

Runes Belgiska Våfflor
3 äggulor
3½ dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 knivsudd salt
1 tsk bakpulver
½ dl socker
90 g smält smör
3 äggvitor





Blanda äggulor, mjölk, mjöl, salt, bakpulver och socker i en skål med en visp.
Tillsätt det smälta smöret och vispa igen.
Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd försiktigt ner dom i smeten.


Grädda i hett våffeljärn till gyllenbrun färg

Jag serverade dom med hjortronsylt
Önskar jag haft vispad grädde eller lite glass till

Jag tycker fortfarande det är för mycket socker för min smak
Fast jag undviker ju socker
Passar nog bäst som efterrätt