söndag 15 februari 2015

Ännu en Palt Katastrof med Salami - Recept

Att jag aldrig lär mig
Sist jag kokade palt gick det så Här

Nåja den gången löste jag det - och idag experimenterar jag
Orginal receptet längst ned i inlägget

Så här gick det idag

Mal salami och bacon i köttkvarnen - ställer åt sidan

Skalar 1,2 kg mandelpotatis - kör det genom köttkvarnen
Blandar potatisen med
500 gr kornmjöl + 500 gr vetemjöl + 1 msk salt i assistenten
tycker det verkar torrt - inser att jag gjort samma miss som sist
vägrar skala mer potatis och väljer att experimentera istället
tillsätter 2 dl potatismospulver och ca 5 dl vatten och kör till lämplig konsistens.

Sedan börjar jag försöka rulla paltar - det gick bra - till att börja med...
Jag hann rulla och fylla ca 8 paltar innan smeten blev till klister.....
Då insåg jag att nu är det dags att ge upp

Men visst - det blev några paltar 
Och dom smakade ganska bra trots allt

  



Palt Pärlström Mitt Orginalrecept
1,2 kg potatis
5 dl kornmjöl
1-1,2 dl vetemjöl
1 msk salt
500 g rimmat sidfäsk

Starta stor gryta vatten (Minst 10 liter grytstorlek) 

Mal sidfläsk i köttkvarn, ställ åt sidan

Skala potatisen, kör genom köttkvarn, 
Blanda mjöl och salt - spara lite vetemjöl för att kunna styra konsistens på palten
Blanda mjöl och potatis till en jämn smet

Dags att rulla palt
Jag brukar använda ett dl mått till smeten och en tsk till fläsket
ta smet i handen - gör en grop - lägg i fläsk - rulla ihop, släpp i kokande vatten.
Använd gärna en träslev så det inte stänker så mycket - rör om då och då.

Låt sjuda i ca 30-60 min

Sercera med extrasaltat smör och lingonsylt