torsdag 31 december 2015

Nyårskarré 2015 - Blomkålssås, Potatisbakelse - Recept & Experiment

Kvällens experiment - och Nyårsmiddag

Idag får ni bara receptet på Nyårskarrén
För jag ville lägga ut detta före midnatt

Recept på tillbehören & experimentet kommer om ett år



Recept: Nyårskarré 2015
1,2 kg karré, fryst

Marinad
½ dl balsamicovinäger
½ dl ketchup
½ dl rödvinsvinäger
½ dl sirap, mjörk
½ dl honung
1 msk rosmarin
1 msk ingefära
1 msk svartpeppar grov
1 msk salt
1 tsk salvia
1 tsk bikarbonat

Se till att ha rymlig skål när ni blandar marinaden
Den sväller när bikarbonaten kommer i. - Lägg allt i rymlig påse och försök pressa ut luften - låt marinera minst över natten (10  tim) vänd då och då.


Potatisbakelse

När jag tog ut steken var den inte helt tinad, men det gör inget
Stoppa i ugn på galler i form med vätska under

Tomat och rödlökssallad
--------------------------
Nu finns det 2 sätt att göra det på

Ska du äta idag
Kör på ca 75 graders ugn till 68 graders innertemp
Ta upp ur ugnsform  - linda in i alufolie - låt vila 1-2 timmar
Skiva tunna skivor - servera
--------------------------
Fryst blomkål - ska bli sås

Jag skulle äta dagen efter - då gjorde jag så här
Kör på ca 75 graders ugn till 60 graders innertemp
Ta ut och lägg på kallt fat -  låt svalna
I kyl över natt
 
Inför servering - skär ½ cm tjocka skivor
Salta lätt på båda sidor
Grilla 1-3 min på bägge sidor - medelhög värme
(jag hade grillpanna - riktig grill överlägset)


Min Nyårsmiddag
Lågvärmestekt och snabbgrillad Karré
Blomkålssås m grönpeppar
Potatisbakelse
Tomat och rödlökssallad