söndag 20 december 2015

Glöggmarinerade Revben i ugn - Recept



Jag älskar revben

I år gör jag 2 olika varianter till jul

Här kommer det första


Revben 1 kg - Marineras


Marinad
Glögg 2-3 msk
Rödvinsvinäger 1-2 msk
Kalvfond 1 msk
Rapsolja ½ dl
Ingefärapulver 2 msk
Salt 1 msk

Rör ihop marinaden

Lägg revbenen i en fryspåse och häll över marinaden, knyt ihop påsen
Ta gärna en påse till över och knyt ihop, håller bättre tätt
Lägg i kyl, och marinera minst 4 timmer gärna mer- vänd då och då.
Salta och peppra
In i ugn 75-90 grader på galler i ugnsform, benen nedåt
Kör till innertemp 67 grader 

Ta ut och låt svalna ca 20 min


Glaze
Kechup 1 msk
Senap 1 msk
Sirap mörk 2 msk
Honung 2 msk

Rör ihop glaze - pensla köttet
In i ugnen 225 grader ca 15-20 min eller innertemp 72 grader
Vilket som kommer först

Nu får den kallna
Sedan lägger jag den i folie till på julafton
Då jag skär isär den.



#Jul #Revben