lördag 19 december 2015

Biff à la Lindström, Grönpepparsky - Recept - Husmanskost



Så här gjorde jag



Detta recept blev lite löst och jag försökte få till stora biffar (2 dl) så dom var lite svåra att hålla ihop.
Jag rekommenderar att ni gör dom med 1 dl måttet bara.

Biff Lindström - ingredienser
1 kg blandfärs
1,5 dl gul lök, finhackad
2 msk kapris, finhackade
2 dl rödbetor, inlagda, finhackade
4 st ägg
1,5 msk dijonsenap
1,5 msk chilisause
2 msk potatismospulver
1-2 msk salt
1-2 tsk svartpeppar
smör och rapsolja, till stekning

Detta ska oxå ingå, men hade inte hemma
2 msk  sardellfiléer - saltade lite extra istället
1,5 msk  HP Sauce- ersatt med Chilisause

Tillagning
Blanda färs med kryddor och övriga ingredienser
Forma biffar 
(jag använder ofta ett dl mått för att få samma storlek på biffarna.)
Hetta upp rapsolja, tillsätt smör
När det slutar fräsa, minska värmen 2-3 snäpp (av 6)
Stek en liten provbiff och smaka av kryddningen, krydda på om det behövs
Stek biffarna på medelstark värme 3-4 minuter på varje sida.
Efterstek biffarna i 200 graders ugn, ca 10 minuter tills de är genomstekta

Grönpepparskysås - ingredienser 1 port
1 msk smör
1 tsk tomatpuré
2 tsk grönpeppar (hel)
1 msk rödvinsvinäger
½ msk vetemjöl
1 dl vatten
1,5 msk lättcréme fraiche
1-2 msk kalvbuljong

Tillagning
Smält smör, fräs grönpeppar och tomatpuré hastigt
Tillsätt rödvinsvinäger - sjud ihop
Pudra över mjölet  - vispa slätt
Tillsätt vatten i omgångar - Låt sjuda i 5 min
Tillsätt CF och vispa ihop
Smaka av med kalvbuljong

Dagens Middag
Biff Lindström
Grönpepparskysås
Stekt Potatis
Broccoli & Cornichoner


Gott