söndag 20 december 2015

Lutfisk - Ostsås & Cheddargratinerad - Recept Julen 2015



Jag tycker inte om Lutfisk


Men då får jag väl försöka göra något åt det



Kanske en Cheddargratinerad Lutfisk
Receptet är justerat lite efter att jag tillagat maten

Lutfisk - Ingredienser
2-3 port
900 g lutfisk
1 msk salt
(lutfisken sväljer mycket salt)
½-1 tsk dill
½-1 tsk kryddpeppar mald
1 klick smör till formen

Lutfisk - Gör så här
Gnid in fisken med salt och lägg den i en sil
Låt den rinna av ca 10 min
Lägg den sedan i smord ugnsform med skinnsidan ner
Krydda på med dill och kryddpeppar
Häll över ostsåsen - Strimla över osten
Kör i ca 200 graders ugn ca 30 min

TIPS!
Vill du ha lutfisk med fastare konsistens?
Lägg fisken i rikligt med kallt vatten i några timmar eller över natten. Låt det stå kallt. Byt vatten ett par gånger.


Ostsås - Ingredienser
1 msk smör
2 tsk kryddpeppar - Mortlas fint
1,5 msk vetemjöl
3 dl mjölk
1,5 dl riven ost (jag hade edamer)
salt
(1 dl riven cheddarost - sparas till topping av fisken)

Ostsås - Gör så här
Smält smör, fräs kryddpepparen hastigt
pudra över mjölen och vispa slätt
Tillsätt mjölken i omgångar under omrörning
Sjud 5 min - smaka av med salt
Ta grytan från plattan - rör ned osten

Dagens Middag
Ostsås & Cheddargratinerad Lutfisk
Smörstekt Kulpotatis
Baconflakes & Gröna Ärtor


 Hade på tok för bråttom att fota och äta
Så jag glömde ju bacontoppingen
Bjuder här på några Bonusbilder




#Jul #Lutfisk