onsdag 23 december 2015

Kalkontallrik med Saffransris & Skysås - Recept



Idag fortsätter jag med kalkonen - nu blir det mat


Det är inte nödvändigt
Men kan vara bra att läsa gårdagens inlägg -->>HÄR



Marinerade Kalkonben, Lår och Vingar

Lägg kycklingen i 5 liters fryspåse

Blanda
½ dl sweet chili sause
1 tsk fish sauce
2 msk muschroom soy
2 msk oyster sause
½ dl kycklingfond
1 tsk ingefära
1 tsk svartpeppar grov
1 msk honung

Inget salt - ÄN

Häll över kycklingen i påsen - pressa ur luft
lägg i en påse till och knyt ihop
lägg i skål i kylen över natten för att marineras
vänd då och då

Lägg kalkondelarna inkl marinad i ugnsform - salta


Kör i 150 graders ugn till 72 graders innertemp

Klart



Kalkonfond - Detta blev tillslut såsen
1 st kalkonskrov inkl inkromet
2 msk rapsolja
1 st gul lök i grova bitar
2 st morötter skalade i bitar
1 msk tomatpuré

Sätt ett par msk olja i botten på en ugnsform
knäck skrovet i 4 mindre bitar
Lägg inkrom, skrov, lök och morötter i formen
Toppa med 1 msk tomatpuré
Rosta i 225 graders ugn i 15 min
Lägg allt i rymlig gryta (jag hade en 5 liters) - täck med vatten

Lägg i
4 lagerblad
1 msk kryddpeppar
7 st stjärnanis, torkade hela
1 tsk dragon

Koka upp, minska värmen lite och låt puttra 1 tim
Lyft upp skrovet och det lösa med en sil
(sedan rensade jag benen och tuggade i mig som snacks)
Resten av buljongen reduceras ned till 1-2 cm ovanför botten (beror på gryta)
Sila av - kyl
Klart

Nu gör vi sås av fonden:
Smaka av det - ev späd med lite vatten
(förr skulle jag skickat i 5 dl grädde - men nu försöker jag äta nyttigt)
Koka upp och smaka av med lite salt
Red lite försiktigt med maizena - den ska vara som en skysås