onsdag 30 december 2015

Skippar Janssons tar en Matjespudding - Recept

Jag har ju spridit ut julmaten över flera dagar
Idag kommer sista julmaten.
En gräddigt krämig Janssons frestelse - Eller...


.....Inte.....Jag försöker vara nyttigare 
Därför gjorde jag en Matjespudding

Det går att göra detta snabbare.
Men det blir inte alls lika bra

Detta behövs:
8 st       potatisar
1 st       rödlök, stor eller 2 små
125 g    matjessill, avrunnen - spara vätskan
10 g      dill, finhackad (är mer än du tror)
5-6 st    ägg, stora (jag hade 8 små)
½ dl      grädde
½ dl      matjesspad




Klädesholmens matjessill är min favorit


Gör så här.
Smörj gratängform
Koka upp vatten med 2-3 msk salt
Skala, tunnskiva och förkoka potatisen 5-10 min
Häll av i durkslag
Skiva och förstek (karamelisera) rödlöken i lite olja på låg värme 10-15 min
Finhacka dillen
Vispa ihop ägg, grädde och matjesspad
Blanda potatis, rödlök, dill och matjessill i den smorda formen
Häll över äggstanningen
Kör i 200 graders ugn till dess äggstanningen "satt" sig, prova med sticka

Det tog 30 min i min ugn



Dagens Middag
Matjespudding
Smörstekt Sparris
Rödbetor