tisdag 22 december 2015

Pyssel med kalkonen & Recept på Kalkonfond


I år gör jag inte hela kalkonen i ett stycke
Och slipper tugga torr kalkon flera dagar

Årets kalkon var ett impulsköp
Men smakar ju inte sämre för det

Den hade bra storlek - bara 3,2 kg inkl inkrom

I år valde jag att stycka upp den i
Filé, Vingar, Ben & Lår

Ben, Lår & Vingar ligger i marinad
Kommer mer om det snart 

Kalkonfilén är tillagad - kyld & vaccumförpackad
Ligger i frysen - mer om det längre fram i vår

Då hade vi ju skrovet, halsen och levern kvar
Det blev kalkonfond

Och här kommer receptet på fonden

Kalkonfond recept
1 st kalkonskrov inkl inkromet
2 msk rapsolja
1 st gul lök i grova bitar
2 st morötter skalade i bitar
1 msk tomatpuré

Sätt ett par msk olja i botten på en ugnsform
knäck skrovet i 4 mindre bitar
Lägg inkrom, skrov, lök och morötter i formen
Toppa med 1 msk tomatpuré
Rosta i 225 graders ugn i 15 min
Lägg allt i rymlig gryta (jag hade en 5 liters) - täck med vatten

Lägg i
4 lagerblad
1 msk kryddpeppar
7 st stjärnanis, torkade hela
1 tsk dragon

Koka upp, minska värmen lite och låt puttra 1 tim
Lyft upp skrovet och det lösa med en sil
(sedan rensade jag benen och tuggade i mig som snacks)
Resten av buljongen reduceras ned till 1-2 cm ovanför botten 
(beror på gryta)
Sila av kyl över natt


Plocka bort fettet ovanpå - använd till sås