fredag 1 januari 2016

Potatisbakelse, Blomkålssås, Tomat & rödlökssallad - Recept & Experiment

Här kommer fortsättningen på Nyårsmaten
Med recept och kommentarer på tillbehören

Blomkålssås med grönpeppar

½ dl fryst blomkål
½ dl vatten
1 msk grönpeppar
1-2 krm baskrydda
1,5 dl grädde
1 msk grönsaksfond
ev baskrydda

Hacka blomkål i små bitar
Koka upp vatten med blomkål, grönpeppar och baskrydda
Låt sjuda ihop till nästan allt vatten är borta
Mixa allt rejält
Häll över i såspanna (samma som jag använde innan)
Tillsätt grädde och grönsaksfond- låt sjuda 10 min
Smaka av med baskrydda
Klart
--------------------------------------

Tomat och Rödlökssallad

2 st plommontomater, rensade på vätska och frön, strimlade fint
½ st rödlök, stor - finstrimlad på längden
1 msk torkad persilja
1 krm baskrydda
2 msk olivolja
2 msk äppelcidervinäger
2 stänk tabasco
1 tsk riven vitlök

Blanda tomater, rödlök, persilja och baskrydda
Vispa ihop, olja, vinäger, tabasco och vitlök
Blanda ihop allt
Ställ åt sidan och låt vila till servering

Och nu kommer vi till mitt experiment

Potatisbakelsen


Det blir inte så mycket recept utan mer lite funderingar

Jag gjorde ett potatismos enl konstens alla regler
Pressade potatisen och tillsatte smör, grädde och kryddor
Det fanns inte en knöl överhuvuttaget
Blev ett ganska fast potatismos
Tyckte jag kryddade det i överkant
Det räckte inte

La ett blad smördeg på ugnsplåten
Toppade med ca 3 msk potatismos
Täckte med ett blad smördeg
Penslade med ägg och körde i ugn 15 min

Det blev ..... vet inte hur jag ska beskriva det
Men om jag öst massor av såsen på det hade det blivit kanon

Så torrt utan sås - och tråkigt utan krunch
Gör mycket sås och mixa inte potatisen för väl

Jag kommer att fortsätta att utveckla detta - det är inte färdigt än.


Visst är det rätt bra med en blogg som provar
Så ni slipper misslyckas