söndag 24 januari 2016

Frikadeller i Salsasås - Recept



Detta tar en stund att tillaga

Men det finns genvägar
Dom bjuder jag oxå på - men det blir inte lika bra

Frikadeller i Salsasås

Färsen - ingredienser:
1 kg blandfärs
250 g gul lök, finhackad
2-4 st vitlöksklyftor, rivna (smaksak)
2 st ägg
1 dl pankoströbröd
1 dl créme fraiche
120 g mozzarella, avrunnen, riven
3-4 msk baskrydda

Färsen - gör så här:
Löken finhackas (jag körde matberedare)
Svetta löken på låg värme ca 15-20 min
Rör om då och då - låt svalna
(det går att fuska med 1 msk  lökpulver, men.....)

Rör ihop ingredienserna - överarbeta inte smeten - då blir den seg.
Gör ett stekprov - krydda extra om det behövs

Rulla frikadelerna
Jag tog ett snapsglas på 6 cl som mått
Vänd dem sedan i mjöl och lägg dom i tomatsåsen
Sjud köttbullarna i såsen under lock i ca 20-30 min

Jag ska erkänna att jag gjorde bara 12 frikadeller
Resten av färsen blev något annat - mer om det senare i veckan



Salsan - ingredienser
1 finhackad gul lök
2 msk rapsolja
1 msk tomatpuré
2x500 g tomatkross
1,5 dl chilisause
1 dl vatten
2 tsk svartpeppar grovmalen
2 tsk salt
1 msk vitvinsvinäger
2 st grönsaksbuljongtärning
3-4 tsk sambal olaek
1-3 st rivna vitlöksklyftor, (smaksak)
100 gr strimlad rödlök
1 st grön paprika grovstrimlad

Skulle haft ett par chilifrukter i - men glömt köpa
Tog därför sambal olaek istället

Salsa - gör så här:
Svetta löken i ca 15 min i oljan på låg värme, det får inte brännas
Höj värmen och tillsätt tomatpurén, fräs 1 min
Tillsätt resten förutom rödlöken och paprikan
Koka upp under omrörning - Minska värmen rejält - sätt på lock
Låt sjuda 15 min - rör om då och då
Smaka av med salt, vinäger, sambal och ev socker

Häll över såsen i en traktörpanna som du har lock till
Tillsätt rödlöken och paprikan - rör om
Nu är det dax att fylla på pannan med frikadellerna
----------------------
DAGENS MIDDAG
Frikadeller i Salsasås med Basmatiris


----------------------
Fusksalsa
500 g tomatkross
3 st burkar salsa
Sjud 10 min
ev salt, peppar och socker