torsdag 21 januari 2016

Dubbelpanerad Lax - Spenat-Potatismos - Recept


Vardagsmat - vilket innebär genvägar
Det ska vara snabbt, enkelt och gott


Dubbelpanerad Lax - 1Port
150 g lax - lätt saltad
½ dl vetemjöl + 1 tsk torkad dill
1 ägg + 1 tsk baskrydda
½ dl pankoströbröd
2 msk rapsolja
2 msk smör

Krydda fisken.
Blanda mjölet med dill och vispa ägget med baskrydda

Sedan är det dags för dubbelpanering
Vänd fisken i mjölet sedan ägget och avslutningsvis i pankoströbrödet


Det är viktigt att varje moment i paneringen täcker fisken rejält - annars blir det svårt att få pankopaneringen att sitta fast

Hetta upp smör och olja i stekpanna till det slutar fräsa
Minska värmen till hälften lägg ned den panerade fisken
Smörstek på medelhögvärme på båda sidor till 60 graders innertemp


Spenatpotatismos - 1Port
Idag var jag lat, men det är ju vanlig torsdag
så jag kokade upp ca 2 dl vatten med 25 gr smör
Samt 1-2 krm curry + 1-2 krm baskrydda
När det kokade stoppade jag i en näve babyspenat
tog från plattan och vispade ihop till önskad konsistens
med potatismospulver.
(Hade det inte varit för att jag håller igen med fettet hade jag ersatt hälften av vattnet med grädde)

Jag har slutat köpa Felix utan köper numera Coops X-tra
Eftersom jag piffar upp det själv - och tycker det är bättre

Dagens Middag
Dubbelpanerad Lax
Spenat-Potatismos
Dressing med Dill och Gurka
Krispiga Gröna Ärtor


Dressingen blev jag inte helt nöjd med (även om den fungerade till maten) så den får ni inget recept på