fredag 15 januari 2016

Besprutad Apelsinkyckling i "pottan" - Recept på en höft


Hel kyckling med apelsindoft i slökokaren
Premiär för min spruta... 

Flytten från gamla bloggen fortsätter
för att alla recept ska finnas på samma ställe
Passar samtidigt på att uppdatera recepten
eller lägga till recept där det saknas.
Gamla bloggen Söndag 2011-12-11


Började med en hel färsk kyckling


Först fyllde jag sprutan med ½ dl konc apelsinjuice
och 2 msk kycklingfond
Sprutade in i kycklingbrösten,
Sedan blandade jag en bra olivolja med lite salt
och sprutade in i brösten och låren...
därefter stoppade jag ned kycklingen i...


...Crock-Poten, skar ned rödlök, grön paprika och apelsinklyftor.
Tillsatte ½ dl konc apelsinjuice, 3 msk kycklingfond
och 1 dl vatten
Avslutningsvis kryddade jag med salt och vitpeppar samt kycklingkrydda

6½ timmar senare på låg värme..doftade det ljuvligt
Lyfte upp kycklingen försiktigt
Silade av skyn och redde den med maizena till en sås


Under tiden kycklingen var i pottan:
Så diskade jag undan, slöade, slöade, slöade, slöade...
Och kokade ris.

Apelsinkyckling med Apelsinsås
Samt
Jasminris med Apelsincest


Nu är jag sugen på att prova Coq au Vin i pottan
Men det får bli vid ett annat tillfälle...

Varför späka sig...

Lev livet nu..imorgon kan det vara försent...