fredag 22 januari 2016

LaxPytt i Pannkaka - Recept



Börjar med att tacka Mikael Runozon
För tips - inspiration - och en grund för receptet




LaxPytt i Pannkaka


3-4 port
Lämplig form till detta är en sockerkaksform

Pannkakssmet:
2 dl             mjöl
½ tsk          salt
2 st             ägg
3 dl             mjölk
1 dl             lätt créme fraiche - (ja, jag tänker på vad jag äter)
Häll upp mjöl och salt i en bytta
Tillsätt hälften av mjölken, vispa till en jämn smet
Tillsätt resten av mjölk, fraiche och äggen, vispa ihop

Fyllning:
6 st             potatisar- kokta - i cm kuber
1 dl             purjo, den gröna delen - finhackad
½ st            rödlök - finhackad - smörstekt glansig
250 g          lax - tärnad
1 dl             ost - riven
(Har du inte färdigkokt potatis så skala och skär i småbitar - koka i saltat vatten ca 10 min - kyl i kallt vatten)

Övrig:
                  baskrydda
                  smör till stekning


Förberedelser:
Gör pannkakssmet - ställ i kyl - låt svälla
Hacka, skär och riv ingredienser
Förstek rödlök i 1 msk smör på medelhögvärme till glansig
Smörj formen noga
Hetta upp 2 msk smör i het stekpanna
Fräs laxen hastigt (1-2 min) och krydda med ca 1 tsk baskrydda

Gör så här:
Häll lite smet i botten på formen
Lägg i lite potatis - krydda med lite baskrydda
Lägg i lite purjo, lite rödlök och lite lax - krydda med lite baskrydda
Häll lite smet över fyllningen
Lägg resten av potatis, rödlök, lax och purjon - krydda med lite baskrydda
Häll resten av smeten över - toppa med riven ost

In i ugnen på 200 grader varmluftsugn (+25 i vanlig ugn)
30-35 min beroende på ugn


Jag funderade länge innan vad man ska ha för tillbehör till detta.
Och valde lingonsylt och smör

Dagens Middag
LaxPytt i Pannkaka
På Spenatbädd
Hemkokt Lingonsylt
Smör


Tror dessutom det skulle bli gott med rödbetor