tisdag 5 januari 2016

Bacon och Köttfärsgratäng


DAG 2

För någon månad sedan förstekte jag
1 kg nötfärs & 5 hg bacon - och frös in

Tanken var att jag och en kompis skulle göra storkok ihop
Det blev aldrig av...


Nu har jag förberett 3 olika maträtter med nötfärs & bacon
Det ska jag bjuda på denna vecka
Recepten är anpassade för att köra från råvara

-----------------------------
Idag blir det:
Bacon och Köttfärsgratäng
4 port
450 gr köttfärs
175 gr bacon
8 st medelstora potatisar, skalade, finstrimlade
1-2 st gul lök, finhackad
2 dl riven ost - Minst - Till gratinering
salt och svartpeppar

Bryn bacon, köttfärs och lök
Smaka av med salt och svartpeppar

Ställ åt sidan - koka ostsås
-----------------------------
Ostsås
1,5 msk vetemjöl
4,5 dl mjölk
15-20 g smör el margarin
2 dl riven ost
1 st vitlöksklyftor
salt och vitpeppar (9 del salt, 1 del vitpeppar)

Smält smör - och fräs vitlöken
Vispa ned mjölet
Tillsätt mjölken i omgångar - Vispa
Ge ett uppkok mellan varven
Låt sjuda minst 3 min
Rör ned osten
Smaka av med salt och vitpeppar
-----------------------------


Blanda potatis, köttfärs och lökfräs samt ostsås
Lägg i smord gratängform

Kör i 200 graders ugn i 25 min
Ta ut ur ugnen
Låt vila en stund så den sätter ihop sig

(Här kan du kyla och stoppa in i kylen över natten...)

När den har fått vila minst en timme - så toppa med önskad mängd favoritost
(TIPS: - skivade tomater med lite salt på + osten på lyfter rätten)
Jag älskar ost så för det mesta tar jag för mycket...
Om det finns något som heter för mycket ost.

Gratinera i 200 graders ugn - ca 25 min

Låt vila 15 min - servera