fredag 9 oktober 2015

Stuvade Makaroner o Korvstroganoff - Recept

Har det brunnit i huvet på mig kanske ni tänker nu.

Fick ett förslag av en medlem i min matgrupp

Så jag tänkte att jag ska banne mig prova.

2 st lite annorlunda recept längre ned i inlägget

Jag förberedde allt och började med att göra stroganoffen

Eftersom jag bara gör 2 port. så blir receptet lite enklare

Korvstroganoff  2 port
2 msk      smör
2 msk      rapsolja
1/2 st       gul lök, finhackad
1 msk      tomatpuré
300 g       falukorv i grova strimlor
1 dl          mjölk
1 dl          crème fraiche
1 dl          chilisause
1 st          hönsbuljongtärning
1 msk      grovmalen svartpeppar
1,5 msk   oregano

Låt löken svetta lite i smör och olja
Tillsätt tomatpuré och fräs lite
Tillsätt korv och stek en stund
Häll i all vätska + buljongtärning och kryddor
Ge ett uppkok och rör om, sänk värmen
så får den sjuda medan makaronerna stuvas


Då kör vi makaronerna

Stuvade Makaroner  2 port
2 msk      smör
5 dl          mjölk (ev mer på slutet)
2,5 dl       idealmakaroner
1/2 tsk     salt
1,5 msk   socker
1,5 msk   senap (typ slotts orginal)

Ge mjölken ett långsamt uppkok
Tillsätt makaroner och salt
Låt sjuda 25 min medan du rör sakta
På slutet ser du om du behöver mer mjölk
Stuvningen tar ihop när du tillsätter socker och senap
Vilket du gör dom sista 5 minuterna
Smaka av med salt och socker - Done

Smaka av korvstroganoffen med svartpeppar och ev salt

Servera