söndag 11 oktober 2015

Köttsoppa - enkelt recept

Nu var det ett tag sedan jag gjorde en go' och värmande köttsoppa
Tidigare hade jag en rejält mustig älgfond att tillgå
men tyvärr inte nu - så därför blir det ett enklare recept


-----------------

Uppdatering 2016-02-04
Om man låter köttet i första vändan sjuda 2-3 timmar så faller det isär i bitar
Det blir inte lika snyggt
Men jag älskar det. - det behövs dock mer vatten så det inte blir en gröt.
Använd flytande fond i stället för tärningar - välj mellan, kalv, ox eller viltfond.

-----------------

Köttsoppa
500 g       högrev, skuren i grytbitar
20 g         smör
1 st          gul lök, grovhackad
1 näve     torkade trattkantareller (krossade i handen)
1 lit          vatten
3 st          köttbuljongtärningar
1 msk      hela kryddpepparkorn (jag tog 2 msk)
3 st          lagerblad
150 g       rotselleri, tärnad
150 g       kålrot, tärnad
150 g       morot, skivad
10 cm      purjolök, strimlad
                salt o svartpeppar


Smörfräs grytbitarna i het panna till brynt yta
Tillsätt löken och trattkantareller och fräs  nån minut
Tillsätt, vatten, buljong och kryddorna
Sätt på lock, sänk värmen och låt sjuda ca 40 min


Tillsätt rotsakerna, lock på, sjud ca 40 min

Tillsätt, purjolöken, låt sjuda ca 10 min
Smaka av med salt och finmald kryddpeppar
Done



Rackarns - glömde göra klimp.....................