fredag 30 oktober 2015

Potatiskakor - Experiment med 2 st Recept


Jag har funderat ett par dagar på en potatiskaka.

Så tänkte jag att det är läge idag.
För jag håller oxå på med en tvistad klassiker.

Medan jag tog fram ingredienserna så tänkte jag:
"Varför inte prova 2 varianter"

Recepten längs ned.

Nu är det klart för ugnen
Kockens Potatiskakor
2 varianter

Ingredienser muffinsform
               Potatis, tunnskivad
               Potatismjöl
               Baskrydda
1 st          Äggula
2 tsk        Västerbotten ost riven
1 tsk        Smör

Ingredienser Liten Aluform
3-5 msk   Grädde
               Potatis, tunnskivad
               Rödlök, tunnskivad
               Baskrydda
2 st          Äggulor
2 msk      Västerbotten ost riven
1 tsk        Smör

---------------------
Jag gjorde bägge varianterna samtidigt.

Förberedde allt jag behövde:
Jag skalade och tunnskivade 3 stora potatisar
Förkokade dom 4-5 min i saltat vatten
Kylde snabbt i kallt vatten.

Plockade fram; Potatismjöl i djup tallrik, formarna, separerade äggulor, Baskryddan (1 del vitpeppar 9 del salt) grädde, skivade rödlök, rev lite västerbottenost, tog fram 2 klickar smör.

---------------------

Nu bygger vi - Muffinsformen
Lägg ett lager potatis runt om och en liten bit i botten
Krydda med Baskrydda
Pudra några skivor potatis i potatismjöl
Krydda med Baskrydda
Upprepa
Häll på äggula, baskrydda riven ost och smörklick
Klart

Nu bygger vi - Aluformen
2-3 msk grädde i botten
Lägg ett lager potatis i botten
Krydda med Baskrydda
Lägg ett lager lök
Lägg potatis i 1-3 lager, krydda mellan varje varv
Toppa med, 1-2 msk grädde + 2 äggulor + krydda + smör
Klart


Kör i ugn ca 25-30 min på 200 g varmluft, vanlig ugn + 25 grader